Autostrada Comarnic – Braşov. Se face altă documentaţie tehnică, cu un traseu uşor modificat

0
412

Prima dezbatere publică referitoare la impactul de mediu și social al autostrăzii despre care se tot vorbește de un deceniu, care să lege Ploieștiul de Brașov, a avut loc, zilele trecute, la Bușteni.

Mergând de acum pe ideea primirii unei finanțări de la Banca Mondială pentru elaborarea acestui proiect, reprezentanții Ministerului Transporturilor au prezentat termenii de referință pentru elaborarea documentațiilor necesare evaluării impactului de mediu și impactului social, așa cum a fost convenit în urma discuțiilor avute la nivel guvernamental cu prezumtivul finanțator.

Anul trecut, Guvernul a adoptat un memorandum prin care îşi dă acordul de principiu pentru contractarea unui împrumut în valoare de 35 de milioane de euro de la Banca Mondială pentru finanţarea activităţilor preliminare construirii autostrăzii Ploieşti-Braşov.

La întâlnirea care a avut loc joi la Castelul Cantacuzino din Bușteni au participat – pe lângă reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, a cărui delegație a fost condusă de secretarul de stat Maria Magdalena Grigore și ai Băncii Mondiale, vicepreședintele Consiliului Județean Prahova, Ludmila Sfîrloagă, și primari din mai multe localități aflate, în principiu, pe traseul autostrăzii.

Așa cum a fost stabilit, anul trecut, în calendarul evenimentelor privind implementarea proiectului autostrăzii Ploiești-Brașov, Ministerul Transporturilor a organizat în Prahova prima dezbatere publică pe tema termenilor de referință pentru evaluarea impactului asupra mediului si impactului social al proiectului de autostradă Ploiești – Brașov, compus din două sectoare cu caracteristici de proiectare și construcție radical diferite, adică sectorul Ploiești – Comarnic (sector de câmpie și deal), respectiv Comarnic – Brașov (sector de deal și munte).

O luăm de la capăt cu hârţogăria

Pentru pregătirea și managementul proiectului, potrivit reprezentanților Ministerului Transporturilor, s-a constituit o echipă de pregătire a proiectului alcătuită din experți, a cărei componență a fost aprobată prin două ordine de ministru.
Conform documentației, prin acest proiect care ar putea fi finanțat de Banca Mondială, s-ar completa Autostrada București-Ploiești existentă – care are o lungime de 60 km – și s-ar realiza legătura dintre București și centrul regional al zonei Brașov.
Chiar în documentația publicată pe site-ul Ministerului Transporturilor înainte de dezbaterea publică de la Bușteni se arată că au mai fost tentative pentru realizarea acestui proiect. “Au existat trei încercări anterioare eșuate de realizare a proiectului, printr-o formă sau alta de concesiune privată. Cea mai recentă încercare a avut loc în 2014 și nu a condus la o finalizare, din cauza costurilor mai mari decât cele previzionate pentru guvern, dar și a problemelor de guvernanță apărute în jurul acestei tranzacții. Experiența acestei încercări a demonstrat că pregătirea insuficientă a proiectului a pus Guvernul României într-o poziție
dezavantajoasă gravă în negocierile cu eventuali sponsori ai Proiectului. Aceasta a demonstrat, de asemenea, că numeroase constrângeri tehnice luate în considerare
în studiul de fezabilitate din anul 2006 au fost depășite. De exemplu, studiul de fezabilitate din anul 2006 a stabilit un aliniament ce evita orice tunel mai lung de 300 de metri”.
Potrivit unor surse, la întâlnirea de joi s-a discutat despre renunțarea la ideea ca traseul autostrăzii să treacă prin mijlocul orașului Bușteni, ceea ce ar afecta din plin localitatea de pe Valea Prahovei. S-a luat în discuție construirea unui tunel în zona Bușteni, pentru a evita problemele care ar fi generate de împărțirea în două a acestui oraș.

35 de milioane de euro pentru pregătirea / actualizarea documentației

Cu suma despre care s-a discutat spre finalul anului trecut – respectiv 25 de milioane de euro pe care Guvernul României și-a propus să îi contracteze cu Banca Mondială – ar urma să se reactualizeze toată documentația și asistența tehnică pentru construirea Autostrăzii Ploiești-Brașov.

Astfel, prima fază, pregătirea documentaţiei pentru Autostrada Ploiești-Brașov, ar urma să asigure susținere financiară pentru studiile/activitățile necesare, toate acestea în legătură cu construcția Autostrăzii Ploiești-Brașov de la capătul actual al autostrăzii A3 din Ploiești până la Râșnov: studii de fezabilitate, analize tehnice, teme de proiectare și detalii de execuție; instrumente aplicabile de siguranță (ESIA, Plan de administrare de mediu și social, Cadre ale Politicilor de Relocare, Planuri ale Acțiunii de Relocare) și elaborarea tuturor documentelor de ofertă pentru facilitarea construcției autostrăzii Ploiești – Brașov de la capătul actual al autostrăzii A3 din Ploiești până la Râșnov.

Lungimea totală a autostrăzii ar urma să fie de 110 kilometri și ar avea un cost total estimat prin Master Planul de transport de circa 1,56 miliarde de euro.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here