Ce înseamnă antreprenoriatului academic şi cum ajută la absobţia corectă a fondurilor europene

0
73

Un mecanism foarte important care funcţionează bine la nivelul Uniunii în ţările dezvoltate, care asigură o absorbţie corectă a fondurilor europene îl reprezintă mecanismul de promovare a antreprenoriatului academic, a explicat Valentina Vasile, director științific la Institutul de Economie Națională al Academiei Române la conferinta Europimpact, organizată de Institutul European din România.

Cum trebuie înţeleasă titluatură de antreprenoriat academic:

„Aparent antreprenoriatul academic în definiţia specialiştilor porneşte de la ideea că educaţia şi cercetarea conduc în mod firesc prin dezvoltare şi inovare, la produse şi servicii care, prin tehnologie, ajung la noi beneficiari.

Pentru aceastea este nevoie de o colaborare între trei categorii de instituţii: instituţiile de educaţie – mediul academic unersitar, pre-universitar, cu toate elementele de specializare care duc la post-universitar şi post studii preuniversitare pe de altă parte – postlicealele, cu focusare pe anumite domenii.

Apoi, trebuie să ţinem seama că doar cunoaşterea nu foloseşte nimănui dacă nu ştim să o utilizam şi trebuie să mergem prin elemente punctuale pentru că ne adresăm oamenilor de afaceri, trebuie să mergem la centrarea rezultatelor şi implementarea acestora în mediul de business pentru că altfel rămâne doar ca o realizare teoretică, generală, un document de sertar şi fără utilitate practică. Iar prin fondurile structurale urmărim să avem o concreteţe în creşterea economică, în general.

Pe dealtă parte, este nevoie de mediul de afaceri. Nu putem să implementăm un proces tehnologic modern dacă nu avem un mediu de afaceri. Aici mă gândesc nu doar la marile firme, care au propriile centre de cercetare şi propria viziune pe termen lung, ci şi la micile întreprinderi şi la cele medii care pot să preia secvenţial anumite procese în dezvoltarea ştiinţei şi să le aplice prin produse şi servicii. Astfel se creează ideea de inovare.

Acest antreprenoriat academic trebuie să fie ma întâi funcţional din punct de vedere operaţional. Acest lucru înseamnă un parteneriat între cele trei categorii de instituţii – înseamnă: cercetare în cadrul universităţilor, colaborare cu mediul de afaceri pentru transfer, cercetare la nivelul institutelor de cercetări şi pasajul acela strict obligatoriu de la cercetarea fundamentală la cercetare, dezvoltare şi inovare. Avem nevoie de palierul cercetare fundamentală, dar avem nevoie şi de concretenţă pentru că noi trebuie să încercăm o dezvoltare mai rapidă, pentru a ajunge din urmă paramentrii de calitate a vieţii ceruţi de documentele programatice ale UE.

Astfel, trebuie să învăţăm de la bunele practici ale perioadei anterioare şi apoi să ne deschidem către 2027” – a declarat Valentina Vasile.

Cum trebuie înţeleasă titluatură de antreprenoriat academic:

„Aparent antreprenoriatul academic în definiţia specialiştilor porneşte de la ideea că educaţia şi cercetarea conduc în mod firesc prin dezvoltare şi inovare, la produse şi servicii care, prin tehnologie, ajung la noi beneficiari.

Pentru aceastea este nevoie de o colaborare între trei categorii de instituţii: instituţiile de educaţie – mediul academic unersitar, pre-universitar, cu toate elementele de specializare care duc la post-universitar şi post studii preuniversitare pe de altă parte – postlicealele, cu focusare pe anumite domenii.

Apoi, trebuie să ţinem seama că doar cunoaşterea nu foloseşte nimănui dacă nu ştim să o utilizam şi trebuie să mergem prin elemente punctuale pentru că ne adresăm oamenilor de afaceri, trebuie să mergem la centrarea rezultatelor şi implementarea acestora în mediul de business pentru că altfel rămâne doar ca o realizare teoretică, generală, un document de sertar şi fără utilitate practică. Iar prin fondurile structurale urmărim să avem o concreteţe în creşterea economică, în general.

Pe dealtă parte, este nevoie de mediul de afaceri. Nu putem să implementăm un proces tehnologic modern dacă nu avem un mediu de afaceri. Aici mă gândesc nu doar la marile firme, care au propriile centre de cercetare şi propria viziune pe termen lung, ci şi la micile întreprinderi şi la cele medii care pot să preia secvenţial anumite procese în dezvoltarea ştiinţei şi să le aplice prin produse şi servicii. Astfel se creează ideea de inovare.

Acest antreprenoriat academic trebuie să fie ma întâi funcţional din punct de vedere operaţional. Acest lucru înseamnă un parteneriat între cele trei categorii de instituţii – înseamnă: cercetare în cadrul universităţilor, colaborare cu mediul de afaceri pentru transfer, cercetare la nivelul institutelor de cercetări şi pasajul acela strict obligatoriu de la cercetarea fundamentală la cercetare, dezvoltare şi inovare. Avem nevoie de palierul cercetare fundamentală, dar avem nevoie şi de concretenţă pentru că noi trebuie să încercăm o dezvoltare mai rapidă, pentru a ajunge din urmă paramentrii de calitate a vieţii ceruţi de documentele programatice ale UE.

Astfel, trebuie să învăţăm de la bunele practici ale perioadei anterioare şi apoi să ne deschidem către 2027″ – a declarat Valentina Vasile.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here