Modelul Logan, primul din noua gamă Dacia, a fost lansat în 2004. De atunci, marca autohtonă deținută de grupul Renault a înregistrat succes după succes, ajungând în 2017 la 655.235 unități vândute în întreaga lume.
Vânzările Dacia s-au ridicat în 2017 la 655.235 unităţi, cu 12,2 % mai mult faţă de nivelul atins în 2016. Din acest total, doar 43.262 de vehicule au fost cumpărate de clienţi români, restul de 611.973 vehicule fiind comercializate în alte state de pe întreg globul.
Cu 43.262 vehicule comercializate (+ 11,3% faţă de nivelul înregistrat în 2016) şi o cotă de 29% din vânzările de vehicule noi, Dacia s-a impus şi în 2017 drept lider detaşat pe piaţa din România. De altfel, conform oficialilor producătorului, acest rezultat este cu atât mai remarcabil, cu cât fiecare model al gamei Dacia şi-a menţinut poziţia de lider în segmentul său. Cu peste 16.200 de unităţi comercializate, ceea ce înseamnă aproximativ 40% din vânzările totale ale mărcii în România, Logan berlină continuă să fie cel mai popular model Dacia în ţara noastră.
Logan MCV a continuat să fie cel mai vândut model break din România (3.200 unităţi). Lansată la sfârşitul primului semestru din 2017, versiunea Stepway reprezintă deja un sfert din vânzările totale ale modelului Logan MCV. Sandero domină detaşat segmentul B-hatch şi, cu peste 8.400 de unităţi livrate, se plasează pe locul al doilea în clasamentul pe modele. Merită semnalat faptul că peste 75% din clienţi au optat în 2017 pentru versiunea Sandero Stepway.
Prima generaţie a modelului Duster a realizat în 2017 un adevărat sprint reuşind să obţină, cu aproape 8.300 de unităţi comercializate, cea mai bună performanţă din întreaga sa carieră, înainte de a preda ştafeta noului Duster. Prezentat la Salonul de la Frankfurt, noul SUV Dacia a fost lansat în luna decembrie pe piaţa din România. În decurs de numai trei săptămâni au fost vândute 600 de unităţi, din care primele 100 de exemplare au fost comandate exclusiv online.
Cu peste 950 de unităţi livrate, din care 40% în versiune Stepway, Lodgy şi-a consolidat poziţia de lider în segmentul monovolumelor. Rezultate bune au fost înregistrate şi de modelele Dokker şi Dokker VAN – ambele, ca şi Lodgy, produse în Maroc – acesta din urmă reuşind să atingă, cu 3.371 de unităţi, cea mai bună performanţă de la lansarea sa în 2012.
Europenii caută Dacia
Dacia a fost şi în 2017 în ofensivă pe pieţele internaţionale. În total, în afara României au fost vândute anul trecut 611.973 vehicule, cu 12% mai multe faţă de anul 2016. Europa domină în clasamentul pe regiuni, peste 460.000 de vehicule vândute de Dacia în 2017 fiind înmatriculate în ţările Vechiului Continent.
Cu aproape 120 000 de unităţi, ceea ce reprezintă cea mai bună performanţă înregistrată până în prezent, Franţa este prima destinaţie de export. Dacia se situează pe locul cinci în topul mărcilor cele mai vândute în Hexagon, imediat după Volkswagen. Acest rezultat se bazează în principal pe succesul modelelor Duster şi Sandero. Germania ocupă a doua treaptă a podiumului, cu vânzări de aproape 65 000 de unităţi, iar Italia se situează pe poziţia a treia, cu peste 63.000 de unităţi.
Secretul păstrării preţului redus
Pornită la drum ca marcă „low-cost” a grupului francez Renault, Dacia a primit, de câţiva ani, titulatura „smart buy”. În ciuda orientării către „inteligenţă”, producătorul român de automobile îşi bazează în continuare oferta pe un preţ cât mai redus, majoritatea modelelor mărcii fiind cele mai ieftine din segmentul lor de piaţă.
Aşa cum revista Capital a mai menţionat în ultimii ani, secretul succesului incontestabil al mărcii Dacia este conceptul „design to cost”. Pe înţelesul tuturor, acesta se traduce prin stabilirea unui preţ de referinţă pentru o anumită piesă / componentă pe care, apoi, designerii, inginerii şi furnizorii la un loc caută să o realizeze în limitele costului impus.
„Suntem extrem de atenţi când vine vorba de preţ”, a explicat Vincent Fournier, director de program pentru Duster. „Este unul dintre principalele motive pentru care oamenii cumpără o Dacia. Astfel, în timpul fazei de dezvoltare am monitorizat şi optimizat costul fiecărei componente.”
Un exemplu dat de Fournier în cazul noului Duster este cel al elementelor de pe plafon. „Primul design pentru bara de pe plafonul lui Duster nu a fost uşor de fabricat, deoarece piesa trebuia curbată în două direcţii. Ca urmare, prima cotaţie de preţ oferită de furnizor a fost de două ori mai scumpă decât obiectivul. Designerul Dacia sa dus la uzina furnizorului pentru a înţelege constrângerile de fabricaţie, iar designul a fost simplificat”, explică oficialul.
O altă componentă a conceptului „design to cost” este strict utilizarea tehnologiilor care şi-au dovedit utilitatea pe alte modele Renault sau Dacia, sau simplificarea tehnologiei deja utilizate în alte modele ale grupului Renault. Pick-up-ul Renault Alaskan, de exemplu, are un sistem sofisticat de supraveghere a împrejurimilor „Bird View” care combină patru camere din care rezultă pe ecranul din maşină o imagine cu tot ce înconjoară maşina. Acest lucru a fost considerat prea costisitor pentru Duster, dar cei de a planificare au solicitat totuşi patru camere în echiparea maşinii pentru siguranţa în teren accidentat – una în faţă, una în spate şi câte una pe fiecare parte.
„Soft-ul care generează imaginea de ansamblu de la camere reprezintă o jumătate din costul întregului sistem. Aşa că, în spiritul «design-cost», am eliminat agregarea imaginilor într-una singură” , a detaliat Fournier. „Noi simplificăm tehnologia pentru a o putea oferi la un preţ foarte accesibil”, a mai spus oficialul.