Municipalitățile trebuie să pună la punct strategiile de achiziții publice

Municipalitățile trebuie să pună la punct strategiile de achiziții publice

Municipalitatea cheltuieste sume insemnate pentru achizitia de bunuri si servicii. Pentru cheltuirea cu chibzuinta, transparent si eficient a resurselor orasului, Primaria trebuie sa dezvolte o strategie care sa isi propuna un management planificat, informat si documentat pentru achizitia de bunuri si servicii, in slujba cetatenilor Brasovului si a vizitatorilor sai, pentru sprijinirea mediului de afaceri local.

În acest context, Primaria ar trebui sa adopte cele mai inalte standarde in domeniul practicilor si tehnicilor in domeniul achizitiilor publice. Cadrul legal existent este un reper la nivelul intregii tari pe care administratia brasoveana trebuie sa il respecte, dar și să îl dezvolte și îmbunătățească.

În opinia mea, specialiștii din administrația publică ar trebui să aibă anumite strategii care să vizeze achizitiile publice.

Acestea ar trebui să vizeze îmbunatatirea continua a calitatii serviciilor catre brasoveni prin, eliminarea risipei, eficienta si eficacitate in cheltuirea banului public, respectarea valorilor si principiilor pe care trebuie sa se sprijine intreaga functionare a administratiei locale, constientizarea preocuparii pentru cheltuirea cu chibzuinta a banului public in intreaga structura administrativa, incepand cu oamenii politici si terminand cu ultimul functionar public.

De asemenea, trebuie să fie prioritară alocarea optima a resurselor, fara risipa, fara suprapuneri si cu un efort cat mai mic pentru comunitate, planificarea exemplara si in acord cu aspiratiile brasovenilor a alocarilor de resurse, facilitarea procesului de proiectie bugetara și incurajarea gandirii pe termen lung si a proiectelor cu impact maxim pentru viata economico-sociala a orasului, precum  și, nu în ultimul rând, identificarea tuturor beneficiilor pentru comunitate in cadrul proceselor de achizitii.

In legatura cu valorile pe care se bazeaza administratia orasului nostru, activitatea de achizitii ar trebuie sa fie transparenta si concentrata pe cheltuirea cu chibzuinta a banului public, optiunile privind achizitia de bunuri si servicii trebuie sa fie in concordanta cu obiectivele generale ale activitatii administratiei brasovene și să documenteze, unde este posibil, analiza cost/beneficiu, cu dovezi clare, transparente (pentru comunitate).

Pentru ca aceste obiective sa fie atinse, cei care coordonează compartimentul de achiziții trebuie să aibă în vedere reanalizarea și restructurarea activitatii de achizitii pe (si cu responsabilitati directe) catogorii manageriale și proiecte, dezvoltarea / rafinarea procedurilor de audit intern (inclusiv scolarizarea / educarea personalului) pentru a elimina orice slabiciuni / zone de incompetenta, publicarea unui Plan Anual de Achizitii, care sa proiecteze necesarul in anul urmator al categoriilor de bunuri, servicii si lucrari, astfel incat brasovenii sa fie mai bine informati, iar firmele locale sa poata sa isi planifice afacerile avand in plan si potentialele contracte cu administratia locala.

La fel de importantă este promovarea, la nivelul furnizorilor, a politicilor Primariei vizand dezvoltarea durabila: reducerea consumurilor a deseurilor si a poluarii; utilizarea materialelor „verzi”si eficienta energetica, dar și realizarea in parteneriat cu Camera de Comert si cu alte instutii interesate a unor targuri gen „Cumpara de la un brasovean” prin care sa se incurajeze schimburile comerciale, de bunuri si servicii intre firmele brasovene.

Nu trebuie omisă în strageia de achiziții publice și implicarea partidelor, inclusiv prin școlarizarea atiualillor și viitorilor consilieri locali in tehnici si proceduri de eficientizare a procesului de achizitii publice.

  • Mihai CIUBOTARU,
  • consultant politici publice si administratie
  1. Blah, blah, blah si … școlarizarea atiualillor
    Pai … scapati de consilieri de genul asta care bat cimpii si faceti economie.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

EDITORIAL