Transportatorii români cer facilități pentru a compensa eșecul aderării la Schengen

Transportatorii români cer facilități pentru a compensa eșecul aderării la Schengen

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri (UNTRR), cea mai mare asociație patronală din transporturi, cere autorităților o serie de facilități fără precedent pentru a compensa pierderile generate industriei de eșecul aderării la Schengen, potrivit unui comunicat de presă.

Principalele facilități cerute sunt: angajarea mai ușoară a șoferilor străini, eliminarea impozitului pe indemnizaţia de hrana pentru şoferii detaşaţi, eliminarea controlului la granița cu Bulgaria, creșterea valorii diurnei.

Potrivit UNTRR, România este printre ţarile europene cele mai afectate de criza conducătorilor auto profesionişti având un deficit estimat de 71.000 posturi de conducători auto profesionişti neocupate în 2022. Având în vedere neaderarea Romaniei la Schengen, şoferii extracomunitari au nevoie în continuare de viza pentru a călători în UE/Schengen, iar aceasta se acorda pentru o perioada limitată. Totodată, lipsa de eficienţa în utilizarea timpului de conducere al şoferilor existenţi cauzata de timpii mari de aşteptare la frontiera acutizează şi mai mult criza actuală de forţa de muncă calificata şi afectează atractivitatea profesiei, transmite Uniunea.

Industria transporturilor rutiere solicita autorităţilor române eliminarea blocajelor care limitează angajarea nerezidenţilor prin următoarele masuri: formarea profesionala iniţiala a conducătorilor auto extracomunitari care au obţinut permisul de conducere categoria C, CE dupa 9 septembrie 2009 conform Directivei nr. 59/2003 codificata recent în Directiva 2561/2022 şi eliberarea atestatului de conducător conform articolului 5 din Regulamentul 1072/2009.

  • – efectuarea cursurilor de formare profesionala şi susţinerea examenelor pentru atestate şi în limba rusa, pentru a se facilita posibilitatea angajarii conducatorilor auto ucraineni şi extracomunitari vorbitori de limba rusa care ar putea fi recrutaţi din ţari precum Georgia, Azerbaidjan, Kazahstan, Kârgâzstan, Tadjikistan, Turkmenistan, Uzbekistan etc. Aceşti conducători auto conduc vehicule extracomunitare care operează în mod curent în spaţiul UE şi cunosc şi respectă legislaţia europeană deoarece aceste state extracomunitare sunt membre în Acorduri şi Convenţii din care fac parte şi Statele Membre UE (TIR, CEMT, AETR, ADR, CMR etc).
  • – măsuri de reducere a timpului pentru obţinerea atestatelor de formare profesionala prin care sa se permita înscrierea la cursurile de formare profesionala şi susţinerea examenului de CPI/CPC de catre şoferii nerezidenţi care deţin un permis de conducere eliberat atât de un stat membru al Convenţiei asupra circulaţiei rutiere, cat si de un stat care nu este membru al acestei Convenţii, prin preschimbarea permisului de conducere naţional fara examinare în condiţiile Ordinului nr. 163/2011 privind preschimbarea permiselor de conducere naţionale eliberate de autorităţile competente ale altor state cu documente similare româneşti.
  • – măsuri de facilitare a procesului de angajare al şoferilor nerezidenţi prin modificarea Ordinului MTI 1214/2015 prin care sa se simplifice eliberarea avizului de angajare solicitat de IGI, numai prin prezentarea permisului de conducere categoria C,CE al şoferului extracomunitar.

Indemnizaţie de hrana neimpozabilă pentru şoferii detaşaţi

UNTRR mai cere Introducerea conceptului de indemnizaţie de hrana în Codul Fiscal pentru conducătorii auto detaşaţi care sa fie neimpozabilă la nivelul sumelor impuse de ţările unde aceasta este obligatorie (de exemplu, indemnizaţia pentru hrana de aproximativ 15 Euro/zi în Franţa şi Germania) şi sa fie opţională şi neimpozabilă într-o anumită limita pentru ţările unde indemnizaţia de hrana nu este obligatorie.

Se cere, de asemenea, actualizarea cu inflaţia a nivelului legal stabilit pentru indemnizaţia zilnica (diurna), prin hotărâre a Guvernului (conform Anexa 1 HG 518/1995)

UNTRR mai solicită menţinerea schemei de ajutor de stat pentru compensarea creşterii preţului la combustibil, prin care se rambursează firmelor de transport rutier 50 de bani pe litrul de combustibil achiziţionat şi realizarea plăţilor la timp, eliminarea controalelor la frontiera cu Bulgaria. 

UNTRR solicită Guvernului României să continue şi sa intensifice eforturile pentru atingerea obiectivului de aderare a României la spaţiul Schengen împreuna cu Bulgaria în 2023.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

EDITORIAL