Brașovul a fost gazda evenimentului „Factori cheie care influențează industria serviciilor de business în 2023”, organizat de ABSL (Asociația Business Service Leaders). Evenimentul se adresează comunității business services din Brașov și abordează cele mai noi tendințe în HR, tehnologie și business. La eveniment au participat peste 70 de specialiști în domeniu, directori de HR și lideri de companii.
Cu toate că ultimii trei ani au fost foarte provocatori, numărul angajaților din industrie a urcat constant, creșterea cumulată a ultimilor trei ani fiind de aproape 30%. Numărul de angajați în industria locală se estimează că va crește procentual cu două cifre în 2023.
Serviciile care au cunoscut cea mai însemnată creștere anul trecut, respectiv au avut nevoie de cei mai mulți angajați sunt: IT, suport clienți, finanțe și contabilitate.
„În cursul anului trecut am angajat peste 1000 de persoane, dintre care 55% pentru biroul din Brașov. Majoritatea posturilor au fost entry-level pentru poziția de Customer Service Representative, dar odată cu creșterea proiectelor a sporit și nevoia de a recruta oameni în roluri cheie, de upper-management. Proiectele noastre sunt în continuă creștere și ne dorim să menținem acest ritm, astfel că în primele luni ale anului am angajat peste 120 de persoane doar în Brașov”, explică Daniela Micușan, director general, Majorel România.
„În 2022, am angajat la Brașov pentru poziții de Finance and Accounting, Talent and HR, Customer support (B2B).
Pentru 2023, vom continua procesul de recrutare la Brașov și suntem deschiși oricărei categorii de candidați – avem oportunități entry level, unde pornim de la 0 luni experiență, iar pentru cunoștințele de limbi străine nu solicităm certificări sau studii în domeniu ca dovadă în procesul de recrutare. Atâta timp cât există motivația schimbării și per total potrivirea cu rolul, ne bucurăm să ne extindem comunitatea”, adaugă Alina Sava, Mobilization Lead, Accenture.
Principalele abilități căutate de companiile din Brașov ce activează în industria serviciilor pentru afaceri sunt legate de competențele tehnice și digitale și nu în ultimul rând cunoașterea limbilor străine.
„În Accenture abilitatea principală căutată e limba străină vorbită. Ținând cont de dinamica activității, sunt importante adaptabilitatea la schimbare, atenția la detalii, comunicarea scrisă și verbală. Dacă rolurile sunt mai avansate din punct de vedere senioritate, ne putem uita la cerințe specifice de experiență anterioară: în zona financiar contabilă, HR (recrutare, training, payroll)”, spune Alina Sava, Mobilization Lead, Accenture.
Companiile care activează în industria serviciilor de business din Brașov spun că un procent important dintre angajații recrutați post pandemie provin din diferite zone din țară, din mediul urban sau rural, munca în sistem hibrid facilitând această situație.
„În prezent pot spune că pool-ul de candidați este mai mare, iar candidații sunt din ce în ce mai interesați și flexibili pentru a aplica la un job hibrid sau 100% remote, ceea ce mărește considerabil pool-ul de talente pe piață”, spune Daniela Micușan, Director General, Majorel România.
În 2023 recrutarea și retenția talentelor rămân în top-ul provocărilor pentru companiile industriei, atât pentru companiile din Brașov, cât și la nivel național. Companiile brașovene din industria serviciilor pentru afaceri spun că o altă provocare este legată de interesul scăzut al candidaților în a ocupa un job cu activitate exclusivă de birou, trendul fiind foarte mult axat pe remote job sau hibrid.
„Menținerea nivelului motivațional pe termen lung pentru angajații ce lucrează exclusiv remote și gestionarea echipelor remote este mai dificilă comparativ cu echipele care au activitate de la birou, iar lipsa interacțiunii a diminuat motivarea pe termen lung.
Noul fenomen quiet quitting (angajații care nu fac mai mult decât minimul cerut de fișa postului) a dezechilibrat piața muncii și a transformat flexibilitatea în standard de angajare”, completează Daniela Micușan, Director General, Majorel România.
Industria serviciilor externalizate este în top trei industrii în 2022 în ceea ce privește creșterile salariale, cu 11% (după asigurări cu 17,7% și retail cu 16,8%), dar și în topul industriilor cu cel mai mare salariu de bază mediu, adică 10691 lei brut lunar. Cifrele salariale arată că industria serviciilor pentru afaceri devine mai competitivă și atrage angajați prin joburi din ce în ce mai specializate datorită investițiilor și proceselor de automatizare, 7,7% fiind procentul estimat de creștere pentru anul viitor.
„Pandemia, respectiv munca remote și hibrid a impactat major politicile de HR. Multe dintre acestea sunt încă în plin proces de analiză și adaptare, de căutare a mixului perfect luându-se în calcul atât sănătatea și reziliența angajaților, cât și nevoile de business. În plus, costul și disponibilitatea forței de muncă rămân în continuare provocatoare, inducând o mobilitate excesivă între angajatori.
Din acest motiv, multe companii din industrie s-au orientat și către alte zone/ localități pentru a-și recruta noii angajați și și-au regândit modelul de business, către unul mai sustenabil care să nu se mai bazeze doar pe creșterea numărului de angajați, ci și a productivității acestora. Implementarea tehnologiei avansate, optimizarea proceselor și orientarea către servicii cu valoare adăugată mai mare sunt noile pârghii spre care se orientează companiile”, spune Cătălin Iorgulescu, Vice – Președinte ABSL.
Cele mai recente date arată faptul că veniturile generate de industria pentru afaceri au fost de 9 miliarde de euro. De asemenea, industria serviciilor pentru afaceri a contribuit în 2020 cu 5,4% la realizarea Produsului Intern Brut (PIB) al României, clasându-se pe locul al cincilea, după dezvoltare imobiliară (7,7%), construcții (6,1%), administrație publică (5,5%) și retail (5,3%). Industria numără aproximativ 180.000 de angajați la nivel național.