După ani de creștere accelerată, vânzările de mașini electrice în Europa par să intre într-o zonă de încetinire. Șoferii așteaptă modele mai bune și mai ieftine, care vor fi disponibile peste doi-trei ani.
Vânzările de automobile complet electrice în Europa au crescut cu 47% în primele nouă luni ale anului 2023. Însă, în ciuda acestor vești, producătorii auto, inclusiv Tesla, Volkswagen șifor Mercedes-Benz, au anunțat că semnele pentru următoarea perioadă nu sunt tocmai bune.
Ratele ridicate ale dobânzilor și o piață afectată de factori multipli îi descurajează pe clienți. Comenzile de modele electrice ale Volkswagen au scăzut la jumătate față de anul trecut.
Date de la dealerii auto din Germania și Italia, precum și cercetările efectuate de patru firme de analiză a datelor la nivel mondial, spun că în spatele acestei încetiniri se află mai mult decât incertitudinea economică. Consumatorii nu sunt convinși că vehiculele electrice răspund nevoilor lor în materie de siguranță, autonomie și preț.
„Principala problemă este incertitudinea”, a declarat Thomas Niedermayer, șeful unei reprezentanțe auto bavareze. „Mulți presupun că tehnologia se va îmbunătăți. Preferă să aștepte trei ani pentru următorul model. Decât să cumpere acum un vehicul care își va pierde rapid valoarea.„
Prețul, unul dintre impedimente la mașini electrice
AutoTrader spune că vehiculele electrice noi din Marea Britanie sunt încă în medie cu 33% mai scumpe decât modelele care folosesc combustibili fosili.
Criticii au avertizat de mult timp că lipsa de vehicule electrice accesibile va bloca în cele din urmă creșterea abruptă a vânzărilor. Stimulată de primii entuziaști ai acestei tehnologii și de companiile care și-au dezvoltat flote auto cu mașini electrice.
Constructorii de automobile din SUA, deși sunt mai în urmă în ceea ce privește tranziția către vehiculele electrice, simt și ei presiunea. Ford și GM au avertizat recent că întârzie lansarea unor modele electrice mai ieftine. Dar și că își reduc cheltuielile din cauza cererii mai slabe și a costurilor mai mari în urma noilor contracte cu sindicaliștii United Auto Worker.
Cererea va rămâne scăzută atâta timp cât nu vor fi disponibile modele electrice mai ieftine. A declarat Felipe Munoz de la JATO Dynamics cu privire la încetinirea vânzărilor în Europa în septembrie.
Companiile auto „trebuie să fie cu ochii pe Tesla și pe mărcile chinezești. Pentru că nu vor să rămână prea mult în urmă”, a declarat Alistair Bedwell, șeful departamentului de previziuni privind grupurile motopropulsoare de la GlobalData.
Dacă apreciezi știrea, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!