Sindicaliștii de la RATBV SA Brașov profită de oportunitatea negocierii Contractului Colectiv de Muncă (CCM) care a expirat în urmă cu două săptămâni și pun presiune pe conducerea societății pentru majorări salariale. La această oră sunt adunate semnături pentru declanșarea grevei, fiind necesar acordul a jumătate plus unul dintre membrii Sindicatului.
La nivelul RATBV SA, negocierile pentru un nou CCM au început încă din luna februarie, însă nu s-a ajuns la niciun rezultat. Surse din Prefectura Brașov ne-au dezvăluit că a existat chiar și o întâlnire la nivelul Comisiei tripartite de Dialog Social, unde a fost prezent subprefectul Adrian Folea. La acel moment, chiar s-a convenit nivelul creșterii sporurilor salariale și care sunt acelea, dar ulterior sindicaliștii s-au răzgândit.
Ce vor sindicaliștii?
Chiar dacă s-au făcut majorări salariale recent, sindicaliștii forțează nota. Iar nota de plată nu este mică: din punct de vedere economic, influența bugetară a revendicărilor sindicale este de 8,1 milioane de lei suplimentar față de bugetul actual aprobat pentru 2018 de către Consiliul Local Brașov, care este de 70 de milioane de lei, din care 55% sunt salariile (cu tot cu dările către stat!).
Conform revendicărilor prezentate la Prefectură, pe sindicaliști nici măcar nu îi interesează mărirea salariului în sine, ci să li se acorde 25% spor de muncă grea, mecanicii 15% și spor de calculator de 10% pentru ceilalți angajați. De asemenea, au mai cerut și spor de fidelitate de 10% pentru cei care au mai mult de cinci ani în întreprindere.
Trebuie spus că multe sporuri nu sunt pe placul Curții de Conturi, care a dispus în nenumărate rânduri ca sumele acordate să fie recuperate de instituții de la beneficiari. O serie de primării şi instituţii publice au stabilit însă eronat salariu de bază, prin includerea în acesta a unor sporuri/adaosuri salariale care nu îndeplinesc condiţiile de legalitate: spor de dispozitiv, spor de confidenţialitate, spor de condiţii vătămătoare, spor de fidelitate, spor de mobilitate, ajutor de sărbători etc. Amănunte AICI!
Cum au evoluat salariile la RATBV SA
Anul trecut, pe 18 septembrie, a avut loc o mărire de 45% a salariilor pentru șoferi, iar pentru restul 20-25% sau chiar zero, în anumite cazuri.
La începutul anului a mai fost o creștere salarială ca urmare a transferului contribuțiilor la angajat, dar fără a fi influențat netul. De asemenea, la mulți le-a fost mărită grupa de încadrare.
De la 1.520 de lei salariul minim în august 2017 s-a ajuns la 2.580 de lei salariul de bază, la această oră, la care se adaugă bonurile de masă, sporurile și orele suplimentare. În medie, venitul mediu al unui șofer este 3.100 de lei, cu tot cu bonuri de masă, dar sunt unii care muncesc suplimentar și câștigă și echivalentul a o mie de euro net. Pe de altă parte, sunt și cazuri în care unii șoferi nu fac ore suplimentare…
Mărirea salarială a avut un efect pozitiv în ceea ce privește politica de resurse umane. Dacă în august 2017 erau 268 de șoferi, acum sunt 321. Pe de altă parte, regulile interioare restrictive au determinat ca, în acest an, deși s-au făcut câteva zeci de mii de kilometri în plus față de aceeași perioadă a anului trecut, a existat o „economie” de 87.500 de litri de motorină.
Situația financiară a RATBV SA Brașov
În 2016, RATBV SA a avut pierderi de 3,4 milioane de lei, iar anul trecut societate a avut pierderi de 1,1 milioane de lei.
După primele cinci luni ale anului în curs, compania publică de transport persoane în comun este „pe zero”, conform unor surse de la Direcția Finanțelor Publice. Creșterile salariale ar dezechilibra financiar RATBV SA, în contextul în care în lunile de vară nu se primesc subvenții pentru elevi, care intră în vacanță.
Rămâne de văzut dacă nu se repetă istoria și pozițiile de forță ale sindicatelor nu ajung să pună pe butuci societatea, de notorietate fiind cazul Rulmentul, de exemplu, în care sindicatele au blocat privatizarea cu o companie din Turcia, la modă fiind sloganul „Nu ne vindem țara…”.