Se naște o nouă industrie. Cât costă reconversia unei mașini clasice în mașină electrică

Se naște o nouă industrie. Cât costă reconversia unei mașini clasice în mașină electrică

Mașinile electrice sunt viitorul, însă electrificarea poate însemna trecutul pentru o întreagă industrie. Iar acest trend al electrificării poate aduce o nouă nișă: industria pentru conversia mașinilor vechi. Se dezvoltă pe mai multe etaje – de la servicii de bază, pentru mașini de volum, până la oferte pentru segmentul premium, în valoare de sute de mii de euro.  

Peste tot în Europa și în Statele Unite apar companii care transformă modele clasice în mașini electrice curate. Trecerea la tehnologia electrică oferă jucătorilor mici o nișă de oportunități. În acest proces, unele companii de conversie electrică reînvie mașinile clasice din anii 1960 pentru a fi conduse în orașe  unde sunt restriciții de viteză sau interdicții legate de poluare.

Există aproximativ 5 milioane de mașini clasice doar pe piața americană. La nivel global, sunt 2 miliarde de mașini cu motare cu ardere internă.  Pentru mașini de colecție, mărci premium, se poate ajunge și la un cost de un milion de euro.

Am decis să reproiectăm și să refabricăm mașini clasice. Practic, destructurăm mașinile în  fabrica în care ne aflăm astăzi, iar apoi restaurarea este completă, de la piuliță și șurub. Nu este doar o conversie. Este readucere a vehiculului la stadiul de nou și chiar mai mult de atât”, a declarat David Lorenz, CEO al unei astfel de companii.

Sunt furnizorii de servicii pentru mașini rare, pe de o parte. Apoi, sunt firme precum compania franceză Transition-One, care oferă  kituri simple pentru a electrifica modele de masă precum Fiat 500. Astfel, mașinile ieftine pot fi modernizate în patru ore pentru mai puțin de 8.000 de euro, ba chiar sub 5.000, dacă există o subvenție de stat. 

Ceea ce aceste firme au în comun este o căutare unor noi modalități de a-și extinde operațiunile – fie prin „kit-uri” de conversie a mașinilor vechi, de volum, oferite utilizatorilor, fie prin colaborări cu producătorii de autovehicule, cărora le oferă direct serviciile.

Start up-ul britanic Lunaz a făcut un pas suplimentar – merge către vehiculele comerciale. A strâns bani printr-o rundă de finanțare privată, la care a participat și David Beckham, iar acum construiește o nouă fabrică aproape de Silverstone pentru a transforma anual peste 1.000 de camioane de gunoi echipate cu motoare diesel în modele cu propulsie electrică. Compania caută în prezent locații pentru o fabrică în Statele Unite și una în Europa continentală.

„Trebuie să ieșim din acest ciclu vicios de înlocuire, în care aruncăm la gunoi lucruri care încă mai au valoare în ele. E cazul mașinilor, de cele mai multe ori, când de fapt motivul abandonului poate fi mărunt. Reparația poate fi facilă și trebuie să ne schimbăm metalitatea, pentru că mașinile noi implică o cantitate uriașă de dioxid de carbon eliberată în atmosferă în tot procesul de fabricație, a caroseriei, șasiului și toate acele componente mari”, arată Jon Hilton, directorul Lunaz, citat de Digi24.

Industria auto este într-un punct de cotitură prin tranziția la noi forme de propulsie. Iar mișcările din piață seamănă mult cu începutul secolului XX, când  sute de firme au încercat să producă mașini. Acum avem sute de noi firme care anunță că vor produce mașini electrice. La fel, e inflație de companii care oferă servicii de conversie. Însă lecția secolului trecut este că nu toți vor reuși. Sita competitivității a fost deasă acum o sută de ani. Va fi la fel și acum.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

EDITORIAL