Anul 2022 a început într-un context extrem de tensionat, ameninţările unui război în Europa de Est conturându-se tot mai clar. Adiacentă conflictelor, cursa tehnologizării este şi ea în plină desfăşurare şi atinge noi culmi.
România este şi ea parte în această cursă, chiar dacă de câteva decenii resursele noastre în domeniul cercetării sunt foarte limitate. Anul acesta va avea loc zborul inaugaral al elicopertului Racer, cel mai rapid elicopter din lume, al cărui fuselaj central a fost fabricat în România.
Romaero a executat fabricaţia, din materiale compozite şi aluminiu, precum şi asamblarea structurii proiectate integral în ţara noastră de specialiştii Institutului Naţional de Cercetare – Dezvoltare Aerospaţială „Elie Carafoli” – INCAS.
Din bugetul total de peste 4 miliarde de euro al programului, României, în calitate de partener cheie prin intermediul Consorţiul RoC (INCAS şi ROMAERO), i-au fost alocate 8,5 milioane euro. Patru ani a durat prvcesul de fabricaţie, care a necesitat aproximativ 9.300 de ore de muncă.
Elicopterul, dezvoltat de Airbus Helicopters, va efectua zborul inaugural în Franţa, când se speră că va atinge o viteză de 400 km/h, cu 50% mai mare faţă de cel mai performant elicopter din prezent. Datorită vitezei şi autonomiei sale, acest vehicul nou va aborda capacitatea de misiune a aeronavelor cu aripi fixe, dar va putea, de asemenea, să decoleze şi să aterizeze pe verticală şi să planeze într-o poziţie fixă deasupra solului.
Back to the #Racer high-speed demonstrator with Tomasz Krysinski, Head of Research & Innovation at Airbus Helicopters at #Helitech International 2018. pic.twitter.com/3UxPfgqjif
— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) October 17, 2018
Inovațiile notabile testate pe Racer:
- o aripă dublă care asigură portanță, minimizând în același timp obstrucția fluxului de aer al rotorului principal;
- un sistem de adaptare a turbinei cu gaz, care permite o reducere a consumului de până la 15% la viteza de croazieră, care poate fi totuși reactivată rapid la putere maximă datorită unui motor electric;
- elice în spatele aripii;
- o coadă cu o secțiune asimetrică, care face planarea mai eficientă;
- o coadă H echipată cu suprafețe de stabilizare verticale și orizontale, îmbunătățind stabilitatea și reducând consumul de energie;
- fabricarea aditivă a anumitor piese.